Wednesday, March 7, 2007

PAK MAN PAKAR BUBU





Pak Man pakar bubu

Oleh Sabaruddin Abd Ghani
rencana@hmetro.com.my

DALAM meniti usia tua, Othman Ismail tetap dengan rutin hariannya menahan bubu yang dijadikan punca pencarian bagi menyara hidupnya.Sinonim dengan panggilan Pak Man Bubu, warga emas berusia 76 tahun ini yang menetap di Kampung Kuala Tembak dekat Kuala Ketil, Kedah juga mahir membuat peralatan menangkap ikan itu.

Setiap hari dengan dibantu menantu dan cucunya, Othman mengharungi Sungai Tembak untuk menahan bubu. Peralatan menangkap ikan itu ditahan di dua tempat, satu berhampiran rumahnya manakala satu lagi di muara sungai terbabit kira-kira 200 meter ke hilir.

Seawal jam 6.30 pagi, dia sudah di lokasi untuk mengangkat bubu dan hasil tangkapannya di jual kepada peraih di Pasar Kuala Ketil. Setiap hari, dia memperoleh kira-kira RM40.

Pasaran bergantung kepada jenis ikan. Bagi baung dan sebarau, ia dijual dengan harga RM20 sekilogram manakala jenis lain seperti lampam, haruan, keli, pucuk pisang, kaloi dan puyu RM5 sekilogram.

“Tangkapan bergantung kepada keadaan air. Jika air sungai melimpah disebabkan hujan, hasil tangkapan lebih lumayan dan pendapatan mampu mencecah RM300 sehari tapi tidak selalu.

“Syukur dengan pendapatan kerja sebagai nelayan sungai ini dapatlah saya menampung saraan hidup seorang diri. Anak-anak sudah berkeluarga manakala isteri sudah meninggal dunia.

“Sejak berusia belasan tahun saya sudah mengenali sungai dan boleh membuat bubu yang dipelajari daripada arwah bapa,” kata bapa kepada empat anak ini.

Menariknya, dalam usia sebegini, warga tua ini boleh berendam dalam sungai tanpa memakai baju selain boleh mengangkat bubu sepemeluk orang dewasa.

Othman berkata, proses membuat bubu agak rumit dan memerlukan penelitian. Malah, untuk mendapatkan buluh juga memerlukan kemahiran memilih yang terbaik selain perlu mengenali jenis rotan dan akar yang sesuai.

Bagi sesiapa yang ingin membeli alat menangkap ikan itu, Othman sedia menerima tempahan yang setiap satu dijual mengikut saiz. Peralatan yang besar dijual dengan harga RM500 manakala sederhana besar RM300 sebuah.

Dengan kemahiran dimilikinya, dia mampu menyiapkan dua bubu dalam satu-satu masa. Bagaimanapun, tempahan perlu dibuat lebih awal

No comments: